مکروهاتی که کلاس شدند.....
سلام دوستان با کلاس و با اخلاق
در چند ماه اخیر صحنه هایی در کوچه و خیابون و محافل دوستانه و خانوادگی دیدم که گفتنش تا حقیقتش جای تامل داره. در ابتدا این صحنه هایی که می دیدم بنا بر کلاس و مد اطرافیان رو داشت و در ادامه زمانی که کتاب های اخلاقی رو تورق میزدم متوجه شدم تمام این متدهای روشی و رفتاری ما نه اینکه کلاس نیست حتی مکروه نیز هستند. خیلی جای تاسف و درنگ کردن داره که دایره المعارف و لغات ما روز به روز از حقیقت خودش دور میشه. ما از لغاتی استفاده می کنیم که ضد ارزش ها رو ارزش قلمداد کرده و به آن اهمیت میدهیم و نوع رفتارمان باعث ترویج همین ضد ارزشها شده است هر چند گاها میبینیم افراد ناخواسته و از روی نا آگاهی دست به این کار میزنند.
در ادامه چند نمونه از کلاس هایی رو بررسی می کنم که در متون اخلاقسی ما به عنوان مکروهات نام برده شده اند:
الف: کلاس پوشش(!)
1. یکی از لباس های فاخر طبقه اشرافی این است که پشم یا موی بپوشند؛ این در صورتی است که پیامبر اکرم صل الله علیه وآله به ابی ذر فرمودند: در آخر الزمان قومی بیایند که در زمستان و تابستان پشم بپوشند و اعتقاد نمایند که بدان سبب برتری دارند بر غیر خود، ایشان قومی هستند که اهل آسمان هاو زمین ها بر ایشان لعنت کنند[1]. باید این نکته را هم تذکر دهم که لباس پشم و موی خاصه پوشیدنش در تابستان مکروه نیستن چه بسا اگر موجب علاج سرما شوند استفاده از آن مانعی ندارد.
2. پوشیدن لباس بسیار نازک که امروزه مانتوهایی از جنس حریر در بازار مد و به فروش می رسد[2].
3. تقریبا چند سالی هست که نزدیک نوروز که می شود زمزمه مردم در بازار این است که ببینیم رنگ سال چه رنگی است. رنگ قرمز یکی از رنگهای هیجان اور است که هر از چند سال در بازارهای ما به چشم می خورد. این در حالی است که در متون دینی ما پوشیدن لباس قرمز که در نهایت قرمزی خودش باشد مکروه است مگر به جهت عروسی[3].
4. گاها در خیابان و معابر که رد می شویم انسان ناخودآگاه چشم به آقایانی برخورد میکند که تکمه های لباس خود را کامل نبسته و از این حیث برای خود کلاسی و قائلند اما در کتاب وسائل الشیعه ج3، ص286 می خوانیدم که مکروه است باز کردن تکمه های قبا و پیراهن به این دلیل که از عمل قوم لوط است.
5. مکروه است دراز بودن دامن به نحوی که از پاشنه پا بگذرد و وارد شده است که آنچه از پاشنه پا بگذرد در آتش است. این در حالی است که لباس های عروس ما و همراهانشون روز به روز که می گذرد دنباله آن طویل تر می شود.
6. در ژورنال های لباس به طور مرموزی لباسهایی طراحی شده اند که نیاز دارد که در تن دوخته شوند. اما برای همین مصداق آورده شده است که: مکروه هست رخت را در حالی که در تن است دوختن، چه آنکه مورث فقر است[4].
7. مکروه هست پوشیدن کفشی که شبیه کفار باشد و مکروه هست پوشیدن کفشی که زیرش صاف و پاشنه نداشته باشد و وسطش قدری بلند نباشد[5].
ب: کلاس زیور آلات(!)
1. مکروه است در دست چپ به تنهایی، انگشتر پوشیدن چه آنکه سنت معاویه و بنی امیه است[6].
2. چند ماهی است که به سنت اهل کلاس مد شده که انگشترهایی می پوشند که تا آخر انگشت دست نمی کنند بلکه تا بند اول یا نهایتا تا بند دوم انگشت می آوردند این در حالی است که این عمل را مکروه دانسته شده چون از اعمال قوم لوط است[7].
3. کسانی که از نظر مالی در مضیقه هستند و توانایی خرید جواهرات و زیورآلات گران قیمت را ندارند به سمت بدلیجات رو می آورند که اجناس آنان گاها از فلزات و آهن و آلیاژهای متفاوت است. در کتاب الفقیه ج4، ص5آمده است که مکروه است انگشتر از معدنهای دیگر، مثل آهن که زینت اهل آتش و جن و شیاطین است و همچنین مس و برنج و مانند آنها.
کلاس خوردن و آشامیدن(!!!)
1. افرادی که قصد دارند رژیم غذایی بگیرند تا لاغر شوند و اندام مایکنی داشته باشند اواین اقدامی که می کنند این است که وعده شام را حذف می کنند اما ترک خوردن شام مکروه است زیرا بر هم زننده اعتدال بدن است و موجب کاستن قوت در بدن می شود[8].
2. در مراسمات و سور دادن ها و پذیرایی کردن عملا میبینیم که صاحب مجلس آخرین کسی است که بر سفره می نشیند یا کلا کسی او را سر سفره نمیبیند اما در آداب اخلاق مهمانداری این است که صاحب مجلس اولین کسی باشد که شروع به خوردن نماید و بعد از همه دست بکشد[9].
3. مکروه هست خوردن بالای میز و خونچه و مانند آنها از چیزهایی که طعام در آنها بلند تر از زمین باشد. الان شما قضاوت کنید کمتر کسی است که روز میز غذا نخورد[10]. به خصوص اگر کسی کفش به پا داشته باشد[11].
4. زمانی که در بازار ورد عبور میکنیم میبینیم که مغازه های فست فوت و … باز شده اند که مردم آن را تهیه میکنند و در بازار می خورند که این عمل در آیین ما مکروه شمرده شده[12].
5. در رستوران ها زمانی که سر میزی نشسته دستمال قرار داده اند که غالب افراد آن را روی زانوهای خود پهن می کنند؛ این در حالی است که مکروه است در حال خوردن پهن کردن دستمال بر روی رختهای دو زانو[13].
6. زمانی که مهمانی تمام میشود زن خانه زمانی که ظرفهای پذیرایی را جمع میکند متوجه میشود که چقدر مهمان ها میوه را نصف و نا تمام میل کردند. خورده میوه هایی که نمیشود با آن کاری کرد که جایگاه آن فقط سطل زباله می شود. ما میخوانیم که مکروه است مقداری از میوه را خوردن و باقی را انداختن بلکه یا تمام کند و یا باقی را به محتاجی دهد[14].
7. رسمی جدیدی که در نوعروسان و تازه دامادها میبینیم این هست که برای نشان دادن الفت و … ظرف غذایی که از آن تناول میکنند یکی هست. اما میخوانیم که مکروه است با زن در یک ظرف غذا خوردن که آن مورث فراموشی است[15].
کلاس امروز خود را فدای دوری از خدا نکنیم. جلو خدا با آدب باش تا با کلاس ترین افراد باشی..
التماس دعا/یاعلی
[1] - وسائل الشیعه، ج3، ص362
[2] - الخصال، ج2، ص623.
[3] - مستدرک الوسایل الشیعه، ج1، ص209
[4]- سراج الشیعه، ص94.
[5]-سراج الشیعه،ص99.
[6]-مستدرک وسائل الشیعه،ج1،ص215.
[7]-وسائل الشیعه،ج3،ص398.
[8]-سراج الشیعه،ص143.
[9]-المحاسن،ص499.
[10]-مکارم اخلاق،ص27.
[11]-المحاسن،ص449.
[12]-المحاسن،ص459.
[13]-المحاسن،ص450.
[14]-المحاسن،ص441.
[15]-سراج الشیعه،ص154.