مخاطب خاص
مخاطبان بر اساس دو دیدگاه تقسیم میشوند.
دیدگاه اول؛ مخاطبین توده یا جماعت اندک و کوچک.
دیدگاه دوم؛ مخاطبین منفعل و فعال.
دیدگاه اول مخاطبین توده یاجماعت اندک وکوچک بر این عقیدهاند که تعداد بیشماری از انسانها تحت تاثیر رسانهها قرار می گیرند و بر اساس همان تاثیر افکار و رفتارشان شکل میگیرد.
در واقع این دیدگاه معتقد به تاثیر نامحدود رسانهها است و اینکه رسانهها میتوانند جوامع توده وار به وجود آورند. چرا چنین اتفاقی می افتد؟
زیرا توسعه فناوری، شهرنشینی و تحولات اجتماعی باعث می شود که افراد تحت تاثیر رسانه ها باشند و از رسانه ها نیز تأثیر بپذیرند.
براساس این نظریه افراد جامعه به هم وابستهاند اما در عین وابستگی از هم بیگانهاند.
از سوی دیگر این دیدگاه معتقد است که جامعه از جماعت های کوچکتر تشکیل شده و هر جماعتی دارای ارزشها، عقاید و ویژگیهای خاصی است.
در این جماعتها افراد به جای تاثیرپذیری از رسانه ها از هم ردیفان خود تأثیر میپذیرند.
در دیدگاه دوم عقیده بر این است که مخاطبین به دو گروه منفعل و فعال تقسیم میشوند.
مخاطب منفعل به اخبار رسانهها گوش میدهد و به سادگی آنها را می پذیرد. اما مخاطب فعال کسی است درباره نحوه استفاده از رسانه ها آگاهانه تصمیم می گیرد و دست به انتخاب می زند.
مخاطب فعال ۵ ویژگی دارد که او را از مخاطب منفعل جدا می کند.
🔷 ۱-مخاطب فعال گزینشگر است.
یعنی خود مخاطب پیام مورد نظر را از بین مجموعه پیام هایی که از طریق رسانه ها فرستاده می شود انتخاب می کند.
🔷 ۲-مخاطب فعال فایده گرا ست. یعنی پیامهایی را انتخاب می کند که برایش سود داشته باشد یا نیازی را از او برطرف کند.
🔷 ۳-مخاطب فعال، هدفمند است. یعنی به طور آگاهانه و ارادی و براساس طرح ذهنی خود رسانهای را برای استفاده و پیام انتخاب میکند.
🔷۴-مخاطب فعال، خود را با رویدادها درگیر میکند.
یعنی فکر میکند و دنبال تکمیل و یا توقف اطلاعات است در واقع بعد از فکر کردن و درگیری با خبر بهره لازم از آن را می برد.
🔷۵-مخاطب فعال در برابر نفوذ رسانهها مقاومت میکند.
نفوذ رسانه در بسیار کم است، مقاومت میکند، انتخاب میکند، متفاوت عمل میکند.
مخاطبان فعال با استمداد از راهبردهای تاویلی گوناگون، به اقتضای مواضع و علایق ویژه خویش، دست به تفسیر وقرائتهای ویژه خود از رسانهها میزنند.
#مخاطب_فعال #مخاطب_شناسی #مخاطب_منفعل #مخاطب_خاص #مدیریت_رسانه #سواد_رسانه
#مخاطب_شناسی
#مخاطب_منفعل #مخاطب_فعال #مخاطب_خاص #سواد_رسانه
#مدیریت_رسانه