پند اول؛
برای خودت روضه بگیر!
به اندازه یک یاحسین گفتن هم که شده
روضه بگیر…
راهگشاست.
ندای اسلام
ندای اسلام
پند اول؛
برای خودت روضه بگیر!
به اندازه یک یاحسین گفتن هم که شده
روضه بگیر…
راهگشاست.
نقش آفرینی زنان
الف)تشویق مردان به جهاد
مادر وهب بن حباب نصرانی_ که به دست امام (ع) مسلمان شده بود -برای تشویق پسرش به جهاد می گوید:در راه پسر پیامبر(ص)نبرد کن تا شفاعت جدش را در روز قیامت بدست آوری.۱
ب)دل داری و تقویت روحی(صبر و مقاومت )
زینب کبری (س)هنگامیکه اسرا را از کنار بدن های مطهر شهدا عبور دادند، امام سجاد(ع)را دید که با مشاهده این منظرهی دل خراش و رها کردن بدن ها در بیابان، بسیار منقلب شده بود، نزد او آمد و صدا زد:
این چه حالت است که در تو می بینم ای یادگار جد و پدر و برادران ، به خدا قسم که این عهدی از طرف خدا به جد و پدرت بود…!
سپس آنچه را از پدر و جد خویش شنیده بود -که جماعتی می آیند واین اجساد مطهر را دفن می کنند- برای امام سجاد(ع) بیان کرد و بدین وسیله از تألم های عمیق روحی یادگار برادرش کاست.۲
در زمینه صبر و مقاومت بانوان کربلا به راستی مظهر اعلای آن بودند. کسانی مانند ام عمرو بن جناده پس از شهادت شوهر، فرزندش را روانهی میدان می کند و پس از شهادت فرزندش، سر او را بغل کرده مایهی افتخار و روشنی چشم خود می داند وسر فرزندش را به سوی دشمنان پرتاب می کند.ام چهل نصرانی تازه مسلمان نیز چنین کاری انجام می دهد.
حضرت زینب کبری سلام الله علیها در مقابل ابن زیاد می ایستد و در جوابش که می پرسد:«ما رأیت صنع الله بأخیک؟؛کار خدا را با برادر و اهل بیان چگونه دیدی؟» می فرماید:مارأیت إلاجمیلا۳؛جز زیبایی چیزی ندیدم.
دیگر نقش آفرینی زنان در کربلا به جهاد ورزمندگی ،دفاع از امامت وخاندان پیامبر(ص)، پرستاری و پیام رسانی می توان نام برد.
۱-ابن طاوس، همان، ص۴۵وسیدمحسن امین،همان،ص۱۰۹.
۲-مجلسی،همان،ج۴۵،ص۱۷۹وعبدالرزاق موسوی مقرم،مقتل الحسین(ع)أو حدیث کربلا،ص۳۰۸.
۳-ابن اثیر،الکامل فی تاریخ، ج۲،ص۵۷۵؛طبری،همان،ج۵،ص۴۵۷وابومخنف،همان، ص۲۰۵.
منبع:
کتاب نگاهی نو به جریان عاشورا ،تهیه وتدوین: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مادر عمروبن جناده، پس از شهادت شوهرش ،فرزند خود را آماده کرد و سلاح به دستش داده روانه میدان کرد واز وی خواست تا در رکاب فرزند رسول خدا(ص)پیکار کند. امام(ع)مانع او شد و فرمود :شاید مادرت راضی نباشد. آن جوان گفت: مادرم مرا به قتال امر نموده است.۱
ابن شهرآشوب،همان،ج۴،ص۱۱۳ ومامقانی،همان،ج۲،ص۳۲۷.
منبع:
کتاب نگاهی نو به جریان عاشورا
تهیه وتدوین: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
همسر عبدالله بن عمیر کلبی که چون از تصمیم شوهرش مبنی بر پیوستن امام حسین(ع)آگاه شد،گفت:کار به جایی رسید که خداوند می خواهد تو را به کامل ترین اهدافت برساند، چنان کن و مرا نیز با خود ببر.
او همراه شوهرش به کربلا آمد و در آنجا نیز برای تشویق بیشتر شوهرش در صحنهی کارزار،در حالی که با عمود خیمه به سوی دشمن یورش می برد ، خطاب به شوهرش گفت:پدر ومادرم به فدایت باد!در رکاب این پاکان جهادکن.۱
۱-ابن شهر آشوب،همان،ج۴،ص۱۱۳،؛مقرم،همان،ص۲۵۳ومامقانی،همان،ج۲،ص۳۲۷.
منبع:
کتاب نگاهی نو به عاشورا
تهیه وتدوین: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
بدون تردید زنان نقش غیرقابل انکاری در حضور مردان در کربلا و میدان مبارزه و جان نثاری آنان داشتهاند. حتی حضور برخی از مردان را باید مرهون فداکاری و تشویق زنان دانست ؛چنانکه در مورد زهیر بن قین آمده است که وی از مکه ، با فاصلهای معین از امام(ع) حرکت میکرد وبه کاروان نزدیک نمی شد. در یکی از منازل ، فرستاده ی امام(ع) بر او وارد شد و دستور امام مبنی بر احضار او را اعلام کرد.
گویا زهیر در امتثال امر امام (ع)مردد بود ، تا اینکه همسرش متوجه تردید او شد و بدو گفت: سبحان الله، پسر رسول خدا (ص)تو را خواسته ، تو اجابت نمی کنی!
سرانجام با تشویق این زن ، زهیر نزد امام(ع)رفت و لحظاتی بعد با چهرهای شاداب برگشته با خانوادهاش وداع کرد و به کاروان حسین(ع)۱ پیوست و نامش برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.
۱-شیخ مفید، همان، ص۲۲۱؛ محمد بن جریر طبری، همان، ج۵،ص۳۹۶؛بلاذری،همان،ج۳،ص۳۷۸؛ و ابوحنیفه دینوری،اخبارالطول،ص۲۹۴.
منبع :
کتاب نگاهی نوبه جریان عاشورا
تهیه و تدوین:پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی.